Hvis der er en ting, jeg håber på, er det, at menneskelig kreativitet på forskellige områder kan producere mekanismer til at sikre vores langsigtede overlevelse på denne smukke planet. På et personligt plan håber jeg i den nærmeste fremtid at kunne komme i kontakt med andre kunstnere, der er interesseret i for eksempel virkningerne af klimaændringer og beskyttelsen af den biologiske mangfoldighed. Mit håb er at bruge produktion/udstilling af vores kunst til at skabe opmærksomhed om disse centrale spørgsmål. Personligt er mit mål, at en procentdel af mit kunstsalg bruges til støtte for forskellige organisationer/begivenheder - især dem der beskæftiger sig med dyrevelfærd. Disse spørgsmål er globale, men vi kan reagere både lokalt og globalt. Hvad angår sidstnævnte har det været særligt hjerteskærende at se virkningen af vilde ildebrande på dyrelivet de sidste måneder i Australien.
Med mine italienske og portugiske rødder, en sydafrikansk barndom og stærke familiebånd til Australien, formoder jeg, at det ikke er helt forkert at kalde mig for en global verdensborger. En kosmopolit.
I dag bor og arbejder jeg i Danmark. Men før jeg slog mig ned i København, studerede jeg i USA, hvorfra jeg har en Ph.D. i psykologi, en specialistuddannelse i klinisk neuropsykologi, samt en kandidatgrad i teologi.
Hvad angår kunstens verden, har jeg altid tegnet og malet. Som barn og ung har jeg fået undervisning i privat regi og på kunstskoler i Sydafrika, Californien og Danmark. Alt lige fra traditionelle tegneteknikker til brugen af pastel- og vandfarver og akrylmaling.
Min grundlæggende træning var i den realistiske stilart, der snart fortsatte mere eksperimenterende i en symbolistisk retning, hvor jeg for det meste arbejder med akrylfarver og forskellige medier som for eksempel bladguld- og -kobber. På mange måder er dette skift i en mere symbolistisk retning forstærket af såvel min uddannelse som psykolog, en tværkulturel baggrund som en mere spirituel eksperimentering.
Du er hermed inviteret til at kaste et blik på såvel tidligere som nye udforskninger. Og du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller ønsker til udstillinger eller konkrete opgaver.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Varme hilsner
Carla Caetano.
Jeg underviser også om kreativitet, kognition og hjerne, så nogle gange er det bare interessant at se, hvor forskning bringer os hen i forhold til udforskningen af de komplekse og mangefacetterede aspekter ved kreativitet. Et voksende felt er Neuroæstetik, hvor fokus er på forståelsen af hjerneprocesser og æstetik. Der har i lang tid været løbende debatter om betydningen af vores evne til at identificere hjernens forskellige processer i oplevelsen af skønhed. Der er mange, der vil hævde, at det er irrelevant, da det, der virkelig betyder noget, er den subjektive oplevelse af at finde skønhed - og være i stand til at opleve og forholde sig til den. Hvad der giver interessant læsning er det enorme felt af forskning, der undersøger definitioner og mekanismer i kreativiteten. Jeg nød virkelig de systemiske modeller, der fokuserer på, at kreativitet ikke kan ses som en ren individuel handling, men fremhæver værdien og betydningen af kontekst. De kognitive processer, der er forbundet med at producere et kreativt produkt, er også fascinerende.